De gemeente Utrecht is vorig jaar gestart om bij wijze van proef inbraaksensoren uit te delen aan autobezitters die regelmatig slachtoffer zijn van auto-inbraak. Maar hoe zit het landelijk? En wat kunnen andere organisaties betekenen in het oprollen van de mobiele bendes die onderdelen van of uit auto’s stelen? René Middag, landelijk projectleider en coördinator mobiel banditisme bij Politie Nederland, geeft tegenover het Verbond van Verzekeraars inzicht in de resultaten van dit initiatief en bespreekt bredere aspecten van het aanpakken van mobiele bendes.
De allerbelangrijkste winst van de proef met inbraaksensoren is volgend René Middag de toegenomen bewustwording. “Door mensen bij het opsporingsproces te betrekken, zijn ze alerter en letten ze beter op waar ze hun auto parkeren. Ook de mensen die ’s avonds hun hond uitlaten zijn kritischer op wat er buiten gebeurt. Daarnaast laat je op deze manier ook als politie en gemeente zien wat je doet aan de diefstallen. Wel is het echter zo dat we bij dit fenomeen het moeten hebben van de zogenaamde ‘heterdaadkracht’ of het ‘gouden uur’; dit wil zeggen dat we de verdachte direct kunnen aanhouden. Als we later zijn, zijn deze bendes vaak al weg van de plaats delict of zelfs al terug naar het buitenland.”
> LEES OOK: Veiligheidssystemen met technologie uit de 21ste eeuw. Hoe veilig is het nu eigenlijk?
Cijfers van schade door mobiele auto-onderdelen-bendes
Er worden steeds meer auto-onderdelen gestolen in plaats van dure zaken die in de auto liggen. Hierdoor stijgt de impact en de schade die hersteld moet worden. De schade van dit soort diefstallen ligt tussen de 20.000 en 25.000 euro. Zo zijn er vaak draden doorgeknipt of soms complete dashboards weggenomen. De pakkans bij dit soort bendes bedraagt slechts tussen de 2,5 en 3 procent. “Het is namelijk heel moeilijk om aan te geven welke professionele bendes actief zijn, we kunnen dus ook niet met zekerheid zeggen welke groep criminelen de misdaad uitvoert,” aldus Middag.
Samenwerking met andere organisaties
De politie heeft al veel zaken gedaan met de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VBV) en heeft ook samengewerkt met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Zij stellen middelen beschikbaar zoals lokauto’s en hebben ook sensoren die de politie kan gebruiken. Ook ondersteunen ze bij projecten en kan de politie reageren op meldingen van hen, bijvoorbeeld als er gestolen voertuigen of onderdelen worden aangetroffen door onderzoeksbureaus. Ook wordt er samengewerkt op het gebied van preventie. Zo zit de politie regelmatig met automerken om de tafel om te onderzoeken hoe de diefstal van specifieke auto-onderdelen kan worden tegengegaan.
> LEES OOK: Taskforce Mobiel Banditisme gestopt, maar bestrijding mobiele bendes gaat door
Noodzaak van zo’n centraal waarschuwingssysteem
Op de vraag waar volgens de Nationale Politie kansen liggen, antwoordt Middag: “We moeten vooral de snelheid van handelen verhogen bij deze bendes en vlugger trends waarnemen. De bendes trekken namelijk zo snel rond dat het soms lastig is om ze bij te houden. We kunnen nu wel meer, omdat we met de gemeentes en het CCV samenwerken in een early warning project. Het is namelijk essentieel om elkaar zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van bendes. Zo weten naast elkaar liggende gemeentes nu vaak niet van elkaar of er bendes actief zijn. Dit benadrukt de noodzaak van zo’n centraal waarschuwingssysteem.”
Inzetten op bewustwording en preventie
Het fenomeen mobiele bendes blijkt heel lastig en complex om aan te pakken. Daarnaast is het zo dat andere vormen van criminaliteit een hogere prioriteit hebben, zoals drugscriminaliteit, criminaliteit op crypto-platforms en misdaden waarbij de recherche wordt ingezet. De politie zet daarom nu vooral in op het gouden uur, bewustwording en preventie.
Bron: Verbond van Verzekeraars
Volg Security Management op LinkedIn