Thuiswerkers hebben vanuit huis toegang tot vertrouwelijke informatie, werken daarbij vaak met deelprogramma’s en gebruiken eigen apparaten. Uit onderzoek blijkt dat veiligheid en privacy hierdoor nogal eens in het gedrang komen.
Zo’n 84,9% van de 1.000 deelnemers aan het onderzoek van uitgeverij Vakwereld geeft aan met vertrouwelijke informatie te werken en zegt dat veilig te doen. Tegelijk geeft 62,9% aan gebruik te maken van ‘particuliere’ en algemeen in gebruik zijnde deelprogramma’s als Dropbox, Box en Google Drive voor hun werk. Daarvan is bekend dat het qua veiligheid voor zakelijk gebruik geen ideale oplossing is. Daarbij komt dat voor 63,2% het gebruik van eigen apparaten normaal is. Dat maakt het informatiebeheer nog onbeheersbaarder.
Onduidelijkheid over informatie op het netwerk
Van de ondervraagden geeft 83,4% bovendien aan dat ze gebruik maken van informatie op netwerkschijven; algemene opslagmappen in het netwerk op kantoor. Daarvan is onduidelijk welke informatie zich daarop bevindt, waar die staat en wat de status ervan is. Kortom, met het thuiswerken komen de veiligheid en privacy serieus in het gedrang.
Gevoelige informatie
Opmerkelijk in het onderzoek is dat het voor meer dan 90% van de respondenten duidelijk is dat ze werken met gevoelige informatie. John de Waard, hoofdredacteur bij VakWereld en een van de onderzoekers: “Gevoelige informatie heeft uiteraard niet altijd en uitsluitend betrekking op persoonlijk getinte informatie. Het kan bijvoorbeeld net zo zeer gaan om offertes, contracten of projectinformatie. Dat de respondenten zich ervan bewust zijn dat ze met dergelijke gevoelige informatie werken is mooi, maar dan is het wel zorgelijk dat uit het onderzoek blijkt dat ongeveer een kwart van hen die informatie bewaart in die genoemde ‘filesharing applicaties’ of zelfs op de eigen pc. Ik denk niet dat ik daar als werkgever vrolijk van zou worden.”