De Nationale ombudsman vindt dat werkgevers die buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in dienst hebben de klachtbehandeling beter moeten regelen. Burgers moeten daarin centraal gesteld worden. Burgers die klachten hebben over boa’s, weten vaak niet dat of waar ze een klacht kunnen indienen. De organisaties missen daardoor kansen om te leren van klachten. De ombudsman schrijft dit in zijn onderzoeksrapport ‘Buitengewone klachtbehandeling’.
De Nationale ombudsman is een onderzoek begonnen naar klachten over buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s), zoals stadswachten en toezichthouders bij gemeenten. Gebleken is dat het optreden van boa’s in veel gevallen professionalisering behoeft, vooral op het gebied van communicatieve vaardigheden en samenwerking met de politie.
> Lees ook Meldpunt voor klachten over boa’s
Bevoegdheden van boa’s
Buitengewoon opsporingsambtenaren worden veelvuldig ingezet in het kader van toezicht, handhaving en opsporing van strafbare feiten. Er zijn circa 23.500 boa’s, die werken als conducteur, stadswacht, leerplichtambtenaar, sociaal rechercheur of boswachter. Boa’s beschikken over opsporingsbevoegdheden en in sommige gevallen ook over politiebevoegdheden, zoals de veiligheidsfouillering. Boa’s kunnen zelfs over geweldsmiddelen, bijvoorbeeld handboeien of een wapenstok, beschikken.
Klachtenprocedure over boa’s verplicht stellen
Het is voor burgers van belang dat er een overzichtelijke, maar ook goede klachtbehandeling plaatsvindt. Daarom acht de Nationale ombudsman het noodzakelijk dat boa-werkgevers bij de behandeling van klachten een uniforme en behoorlijke procedure hanteren. Hij beveelt de verantwoordelijke minister van V&J dan ook aan de boa-werkgevers daartoe te verplichten.
Betere communicatie over klachtenbehandeling
De Nationale ombudsman vindt daarnaast dat de minister van V&J boa-werkgevers moet verplichten om de burger informatie te verstrekken over het indienen van een klacht en de manier waarop de klacht behandeld wordt. Deze informatie moet gemakkelijk vindbaar zijn. Verder doet de Nationale ombudsman de minister de aanbeveling om het toezicht op klachtbehandeling te versterken. Dit kan onder andere door de rol van de direct toezichthouder en toezichthouder te verduidelijken.
Het volledige rapport 2017/020) kunt u raadplegen op www.nationaleombudsman.nl.