Hoe lukt het om bij risicomanagement goed samen te werken terwijl iedereen er een andere blik op veiligheid op na houdt? Zowel sectoren in het binnen- als buitenland slagen erin met Crew Resource Management.
Professionals uit verschillende disciplines, met elk een eigen visie op veiligheid, op één lijn brengen? Met een goede beheersing van de zeven CRM-vaardigheden zitten teamleden al snel op dezelfde golflengte. En kunnen ze opereren vanuit gedeelde belangen.
>> Lees ook CRM: Teamkracht maakt macht
>> Lees ook 7 competenties van Crew Resource Management
Risicomanagement
CRM komt uit de luchtvaart. Het doel was om het aandeel van menselijke fouten bij rampen te reduceren. Inmiddels is gebleken dat teams in bijna alle domeinen er baat bij kunnen hebben als het gaat om risicomanagement. Want de kern van CRM is professionele samenwerking in teams, waarmee de kans op fouten en ongelukken afneemt. Goed toegepast maakt de aanpak teamwerk veiliger, effectiever en efficiënter.
CRM focust op de samenwerkingsgerichte competenties die maken dat elk teamlid maximaal bijdraagt aan het teamproces (crew), met optimale inzet van middelen (resources). Die resources zijn de hardware (apparatuur), de software (procedures, afspraken en protocollen) en de ‘humanware’ (de menskant). Die laatste blijkt telkens weer de zwakke schakel: de individuele mens of het team dat de opdracht moet uitvoeren.
Veilig werken
Hoe kunnen mensen dan veilig werken in teams? Door het professionaliseren van de vaardigheden die nodig zijn om werknemers goed samen te laten werken. Zoals assertiviteit, leiderschap, besluitvorming en omgevingsbewustzijn. Dat ‘leiderschap’ bijvoorbeeld is bij CRM vaak gedeeld leiderschap, waarbij de vaardigheid ‘assertiviteit’ ook een rol speelt. De functioneel leidinggevende die even de touwtjes uit handen geeft als een teamlid meer kennis of ervaring heeft. Ten gunste van de teamprestatie.
>> Bijlsma is auteur van het boek Crew Resource Management, Veilig en effectief samenwerken in teams.
Bron: Arbo Online