Beveiligers op Schiphol zijn in opstand gekomen tegen de volgens hen ’onmenselijke werkdruk en middeleeuwse arbeidsomstandigheden’.
Klokkenluiders vertellen aan De Telegraaf dat de veiligheid van reizigers en bemanningen in gevaar komt, omdat personeel steeds minder geconcentreerd is bij het checken van passagiers en handbagage.
Plaswacht
Als securitymedewerkers tijdens hun werk naar het toilet moeten, dan moeten ze zich volgens FNV Beveiliging melden bij een ‘plaswacht’ van I-SEC of bij de teamleider van G4S. Als er al iemand naar de wc is, moeten ze eerst wachten tot deze terug is. Bij I-SEC wordt bijgehouden hoe lang het toiletbezoek duurt en worden er sancties opgelegd als de werkgever vindt dat het wel wat korter kan. Het is volgens FNV-baas Leen van der List nog maar het topje van de ijsberg.
Flexibiliteit verliest van concurrentiestrijd
Vakanties en snipperdagen zijn volgens de beveiligers nauwelijks op te nemen. “Flexibiliteit bestaat niet. Het probleem zit in de keiharde concurrentiestrijd, terwijl Schiphol in de aanbesteding de laagste kosten vraagt. In zo’n levensgevoelige sector als security zou dat anders moeten”, vindt Van der List.
>> Lees ook FNV bezorgd over veiligheid Schiphol
Toenemend aantal klachten en ziekmeldingen
Hij vervolgt: “Schiphol is als opdrachtgever van de securitycontroles verantwoordelijk voor de goede gang van zaken bij de vier ingehuurde beveiligingsbedrijven. We hameren al lang op verbeteringen. Nog geen twee jaar geleden is er onderzoek onder beveiligers gedaan. Daarin werden de tekortkomingen benoemd. Er is door Schiphol en de werkgevers beterschap beloofd, maar er is bar weinig van terechtgekomen. Dat zien we nu aan het toenemend aantal klachten en ziekmeldingen. Actie is daarom hard nodig.”
>> Lees ook Stelt Schiphol commercieel belang boven veiligheid?
Lijst met gedragsregels
De beveiligers eisen dat Schiphol een bindende lijst opstelt met gedragsregels, waaraan alle ingehuurde bedrijven moeten voldoen. De luchthaven doet echter of er niets aan de hand is.
“Onze prioriteit is om luchtreizigers veilig aan hun reis te laten beginnen. We zijn continu in gesprek met bedrijven en bonden. Vorig jaar zijn er oplossingen gevonden om het werk van beveiligers te verbeteren. In pieken moet er inderdaad hard gewerkt worden. Toch letten we er goed op dat dit prettig kan gebeuren”, luidt een verklaring van Schiphol.