Bedrijven die voorbijgangers filmen met camera’s in reclamezuilen, moeten daar “vrijwel altijd” toestemming voor vragen van die passanten. Tot deze slotsom komt de Autoriteit Persoonsgegevens.
De autoriteit heeft de reclamebranche uitleg over de regels gegeven, nadat bezorgde burgers meldingen hadden gedaan over zulke camera’s.
Zomaar mensen filmen mag niet
De AP legt uit dat de Europese privacywetgeving van toepassing is wanneer mensen herkenbaar in beeld komen. Zomaar mensen filmen mag dus niet. Maar camera’s in reclameborden zijn niet per definitie verboden. “Er zijn ook camera’s die geen persoonsgegevens verwerken. Die bijvoorbeeld mensen tellen en alleen hun contouren registreren”, legt een woordvoerster uit. Daarvoor is geen toestemming nodig.
Toestemming via een app of QR-code
Een exploitant die voorbijgangers wel scherp wil filmen, om bijvoorbeeld te scannen hoe iemand eruit ziet en daar advertenties op aan te passen, moet wel toestemming vragen. De AP suggereert dat dit kan via een app of een QR-code. Wie die scant en instemt mag worden gefilmd, anderen niet.
De AP roept de branche op tot maatregelen. “Als we hier klachten over krijgen, zullen we zeker onderzoek doen”, zegt de woordvoerster.
> Lees ook de nieuwe gratis whitepaper Cameratoezicht – De impact van deep learning. Hierin leest u nog meer over cameratoezicht en wat de snelle ontwikkeling van deep learning betekent voor slim cameratoezicht.