Onlangs vroeg een collega mij of ik interesse had in het volgen van een eendaagse masterclass. Ik reageerde gelijk enthousiast op deze vraag. Dat enthousiasme werd alleen maar groter toen ik het onderwerp van deze dag hoorde: GPT Legal prompt engineering. Een masterclass die onder meer de rol en (on)mogelijkheden van Large Language Models behandelt. Als u deze column leest, zit die masterclass er net op en weet ik of mijn enthousiasme nog steeds zo groot is.
Mijn reactie op de vraag van mijn collega zette mij aan het denken. Wat maakte dat ik zo blij werd van dit verzoek? Het was al even geleden dat ik een (externe) cursus had gevolgd. Dat was een leergang met als thema AI voor juristen. Nog regelmatig gebruik ik bij mijn onderwijs- en onderzoekswerkzaamheden input die ik tijdens die leergang kreeg. Je moet immers eerst ontvangen om vervolgens te kunnen doorgeven.
Het benutten van wetenschappelijke kennis in de praktijk gebeurt steeds meer
Binnen een onderwijsinstelling als Saxion weten we als geen ander dat kennis en ontwikkeling van studenten, docenten en onderzoekers broodnodig is om als hogeschool te kunnen meewerken aan en meedenken over belangrijke en complexe maat- schappelijke opgaven. Het benutten van wetenschappelijke kennis in de praktijk (met een lelijk woord: kennisvalorisatie) gebeurt gelukkig ook steeds meer. Dagelijks zetten vele onderzoekers, binnen en buiten Saxion, zich hier met hart en ziel voor in. En gedreven docenten ontwikkelen, samen met onderzoekers, (nieuw) onderwijs voor young professionals in de 21ste eeuw.
Dat de honger naar kennis wijdverbreid is, bleek afgelopen juli. Tijdens de diploma-uitreiking ontvingen zo’n 30 studenten Security Management hun welverdiende getuigschrift. Het viel mij gedurende de praatjes bij de borrel (het waren zeker geen borrelpraatjes) op dat – meer dan dat eerder het geval was – studenten er bewust voor kiezen om na hun hbo-opleiding verder te studeren aan een universiteit. Hun honger naar kennis is blijkbaar nog niet gestild.
Het is goed om je mentaal uit te dagen
Onze ‘nationale bewegingsprofessor’ Erik Scherder zal vast blij worden van deze observatie. Naast dat we ons brein fit houden door voldoende te bewegen, genoeg te slapen en de juiste producten te eten, is het volgens hem goed om ons mentaal uit te (laten) dagen. Een vervolgopleiding kan daar zeker bij helpen. We zijn immers nooit uitgeleerd, en al helemaal niet te oud (of te jong) om te leren.
Terug naar de masterclass. Wat zou het goed zijn als werkgevers (in welke sector dan ook) hun medewerkers zouden (blijven) stimuleren om zich jaarlijks bij te scholen. En dan bedoel ik niet het faciliteren van een e-learning van een uurtje achter je eigen bureau, maar minimaal één keer per jaar een dag bijgeschoold worden in een bepaald thema, op een externe locatie. Een andere omgeving met nieuwe prikkels. Om jezelf scherp te houden. Daar kan een organisatie alleen maar profijt van hebben. Medewerkers krijgen dan wel levenslang.
Levenslang leren, welteverstaan.
Mr. Ben den Tuinder is docent recht bij de opleiding Safety & Security Management en onderzoeker bij het lectoraat Weerbare Democratie van Hogeschool Saxion.
Meer blogs van Ben den Tuinder
tel.: 030-4100677.
Volg Security Management op LinkedIn