Bij sommige functies zit het er automatisch ingebakken: leidinggeven aan de afhandeling van een crisis. Bij functies als die van burgemeester of securitymanager wordt er steevast van uitgegaan dat de persoon in kwestie het wel kan. Dat blijf ik apart vinden. Want als je de juiste competenties, kennis of ervaring mist, lukt dat niet. Het is geen schande om dit te onderkennen. Want dan kun je er een ervaren collega bij halen en deze persoon onder jouw verantwoordelijkheid de crisis laten managen. Een crisis goed aanpakken is echt een vak apart. Doe je dat niet goed, dan is het leed niet te overzien.
Je kunt heel goed zijn in alle aspecten van je vak, maar het managen van een crisis vereist andere vaardigheden en vraagt om specifieke competenties en kennis. Essentieel is het kunnen bewaren van de rust en het houden van overzicht, maar ook snel analyseren van de situatie, helder communiceren en met daadkracht leidinggeven en delegeren. Dit zijn echte persoonlijke (karakter)eigenschappen. De noodzakelijke kennis kun je tot je nemen. Denk hierbij aan kennis van de processen, de organisatiestructuur, belangrijke netwerkpartners en regels.
Het managen van een crisis vraagt om specifieke competenties
Een goed crisisteam voorkomt erger
Zoek voor het managen van een crisis iemand die over deze vaardigheden beschikt en als dat een ander moet zijn dan de functionaris die deze taak oorspronkelijk had, aarzel dan vooral niet. Zie het niet als een afwijking van de gebruikelijke regel maar als een effectieve bijstelling. Hierdoor ontstaat in ieder geval een betere aanpak. Koppel vervolgens de juiste personen aan die crisismanager, bijvoorbeeld een operationeel manager, communicatiespecialist of jurist. En ga met dit team oefenen ter voorbereiding op ‘wat als’. Een goed crisisteam voorkomt erger. Helemaal gedurende de eerste essentiële 24 uur.
Niet alles maar wel veel is vooraf te voorkomen. Door met elkaar, vanuit voor de organisatie voorspelbare risico’s, over realistische crisisscenario’s na te denken. Schrijf deze uit in procedures en voorkom zo dat je ten tijde van een crisis het wiel moet gaan uitvinden. Geef het crisisteam de ruimte om flexibel, creatief en effectief de crisis aan te pakken. Uiteindelijk blijft dit maatwerk. Het invullen van de basisvoorwaarden zoals beschikbaarheid en bereikbaarheid van het team, een goede plek binnen of buiten het bedrijf (met de juiste voorzieningen) om van daaruit te werken en zoals gezegd enige mate van geoefendheid, maken dat de schade door een crisis geminimaliseerd wordt. En kom dan maar op met die echte crisis! Je bent er tenslotte klaar voor.
Als securitymanagers weten wij dat crisissituaties divers van aard en omvang kunnen zijn. Je hebt economische en gezondheidscrises, een crisis met een criminele of terreurachtergrond en nog veel meer. Crisismanagement blijft daarom een uiterst belangrijk onderdeel van ons vakgebied.
Richard B. Franken is directeur van Franken Security Solutions. Daarvoor was hij directeur bij van Aetsveld, The Hague Security Delta, Trigion en Hoffmann bedrijfsrecherche.
Meer blogs van Richard Franken
Volg Security Management op LinkedIn
;