In 2017 en 2018 was er gedoe met camera’s in reclamezuilen. In februari 2019 twitterde ene Vitaly Kamluk dat er camera’s zaten gemonteerd in de achterzijde van de stoelen van Singapore Airlines die gericht waren op de passagier daarachter. Nu hadden de Singaporezen toch al een reputatie hoog te houden met betrekking tot surveillance, maar een paar dagen later twitterde iemand anders dat die camera’s ook zaten in de stoelen van American Airlines. In diezelfde periode kwamen berichten over verborgen camera’s in hotelkamers en AirBNB appartementen.
Het is een trend: er komen steeds meer (verstopte) camera’s in de openbare, publieke en private ruimte voor allerlei vage doeleinden. Door die verborgenheid komen we daar niet of pas te laat achter. Meestal zijn de daders dan al gevlogen. Bij bedrijven volgen er soms verontschuldigingen: Sorry, we hadden ‘onvoldoende gecommuniceerd’ dat die camera erin zat. Of pareltjes van plausible deniability (geloofwaardige ontkenning): ‘Het was nooit de bedoeling geweest om video-entertainment systemen te ontwerpen met camera’s. Ze zaten er in, omdat ze standaard door de producent worden gemonteerd’.
Camera’s als privacyramp
Camera’s zijn ook steeds meer aanwezig in allerlei consumentenproducten van barbiepoppen tot Smart TV’s. En vaak zijn ze slecht beveiligd. Dat heeft al geleid tot het ontstaan een nieuw genre op Internet, waarbij via gehackte camera’s een intiem kijkje wordt gegund in de woon- en slaap- en badkamers van veelal jonge Aziatische vrouwen. Camera’s als privacyramp. Hoeveel verder kunnen we nog gaan in het open riool van sommige sociale media?
Smartphone als dashcam
Die alomtegenwoordige camera’s hebben Naardervenne Special Appliances overigens aangezet tot het ontwikkelen van een nieuwe toepassing. Quantified Watch (QW) is hun nieuwste aanwinst. Dat werkt zo: op het moment dat een bericht op uw smartphone binnenkomt, schakelen de camera en microfoon automatisch in. Geavanceerde algoritmes interpreteren uw gelaatsuitdrukkingen en wat u tegen uzelf zegt, koppelen dit aan de tekst die net binnenkwam en ‘zien’ zo wat u daarvan vindt. Uiteraard is QW gratis en verzamelt u credits door uw smartphone als dashcam te gebruiken, waarbij QW belooft bij een ongeval de gebeurtenissen ‘in uw voordeel’ te interpreteren. Ondertussen ontstaat zo op basis van herkenningsalgoritmes een aardig beeld waar en wanneer iedereen zich zoal ophoudt.
Aan de digitale schandpaal genageld
Bij een Amber Alert gaan alle camera’s automatisch aan en wordt iedereen verzocht de openbare ruimte te gaan filmen, waarbij de algoritmes automatisch naar de vermiste gaan zoeken. Degene die hem als eerste vindt, wordt in het zonnetje gezet. Degenen die hun camera niet inschakelden wacht de digitale schandpaal.
De gemeenteraad Naardervenne voorziet een grote toekomst voor dit systeem. Men gaat van overheidscommunicatie een ‘gepersonaliseerde gebruikerservaring’ maken die ‘meetbaar en effectief is’.
De strijd om de openbare ruimte en uw opinie, pardon, uw ‘standpunt en beleving’ is nog maar net begonnen.
Meer blogs van Civis Sollicitus
– Big brother is watching you?!
– Kritische kanttekeningen bij cameratoezicht
– 10 trends in slimme apparaten
Volg Security Management op LinkedIn